forums

מהי תסמונת דום נשימה בשינה?

תסמונת דום נשימה היא תסמונת שקיימת אצל כשישה אחוזים מהאוכלוסייה ובפרט בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי. זוהי תסמונת שבמהלך השינה צונחים בסיס הלשון והחך הרך וחוסמים את מעבר האוויר. תסמונת זו לא רק מפריעה למהלך החיים ולאיכות השינה אלא עלולה להיות מסוכנת מאוד ואף לעתים להגיע מוות. התסמונת עלולה להופיע בגלל מגוון סיבות ביניהם אנטומיה של מעבר האוויר ואף סיבות נרכשות כמו השמנה.
 
מהי תסמונת דום נשימה בשינה?
תסמונת דום נשימה בשינה עלולה לנבוע בראש ובראשונה מהשמנה. השמנה יוצרת שכבת שומם על דרכי האוויר, הסננה, וכך בשינה דרכי האוויר עלולים להיחסם. מצב זה עלול להביא ליקיצה מהירה תוך כדי נחירה בדרך כלל, והפסקות תכופות בשינה שיוצרות מצב לא נעים של אי שינה או שינה לא איכותית. בדיקת שינה יכולה לאבחן אדם שסובך מתסמונת זו. תסמונת דום נשימה בשינה מופיעה יותר אצל גברים וכן בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי וועלולה לגרום לבעיות אחרות עקב המחסור בשעות שינה כמו לחץ דפ גבוה, סוכרת, מחלות לב, דכאון והפרעות קשב וריכוז.

 

בדיקת שינה יכולה לאבחן את התסמונת

כדי לאבחן את התסמונת נדרשת בדיקת שינה. בדיקה מקיפה על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה יכולה לסלול סיבה מכנית לבעיה כמו מבנה אנטומי או מעבר אוויר לא שגתי. בבדיקת שינה שנערכת במעבדה נקבעת חומרת הבעיה יחד עם   שם רושמים את תנועות הנשימה , קצב הלב, תנועות העיניים בשינה וריווי החמצן בדם בזמן מחזורי השינה. בעידן המתקדם שלנו כבר המציאו ממכשיר שבודק את אותה בדיקה אך בצורה ביתית אך עדיין אינו נמצא בשימוש רחב ואינו מסחרי.

 

כיצד מזהים את התסמונת לפני בדיקת שינה?

כדי לזהות את התסמונת לפני בדיקת שינה ניתן וכדאי להיעזר בבן זוג או באדם שישן בקרבתנו. כך יוכל האדם להעיד מה הוא שומע ורואה במהלך השינה של האדם החשוד שסובל מתסמונת זו. נחירות וקולות חשודים אחרים במהלך השינה יכולים להעיד על התסמונת, יובש בפה ועייפות כרונית. העייפות נובעת מהמחסור בחמצן והשינה הלא איכותית. כול אלו עלולים להעיד על הבעיה ולסמן לנו שכדאי לערוך בדיקה שינה מקיפה יותר, לא תמיד כל הסימפטומים מופיעים, וסימפטומים כמו נחירות יכולים להופיע בגלל בעיות אחרות או סתם כך ללא בעיה רפואית כלשהי.

 

כיצד ניתן להתמודד עם התסמונת?

התסמונת מתחלקת לשניים. הראשונה נפוצה יותר ונקראת דום נשימה חסימתית והיא נובעת מצניחה של הלשון. התסמונת השנייה והנדירה יותר היא דום נשימה מרכזי ונובע בגלל אי גירוי של המוח לביצוע פעולות הנשימה. עתים רחוקות נפתרת הבעיה בעזרת ניתוח אך פני שמגיעים למצב זה ישנם מכשירים כמו מדחסי אוויר והתקנים דנטליים ללסת שפותרים את הבעיה. המדחס מתחבר לפה ולאף ומזרים אוויר בלחץ גבוה לדרכי האוויר אך לא פות את הבעיה עצמה אלא רק מזרים אוויר במהלך השינה ופותר אותה נקודתית עם השימוש במדחס. בשנים האחרונות יש שימוש רחב יותר בהתקן לקידום לסת שזהו מכשיר פלסטי שמורכב על השיניים בזמן השינה ודוחף את הלסת התחתונה הרחק מבסיס הלסת כך נדחף גם בסיס הלשון וגדל המרווח בין הלוע למעבר האוויר.

 



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.