forums

טיפול בעקמת בגיל השלישי

עקמת - סקוליוזיס היא תופעה שמחמירה עם הגיל ואין לה טיפול חד פעמי. הפתרון עבור מבוגרים הוא לשקול טיפול פיזיותרפי ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. במאמר הבא נביא את כל הפרטים
 
טיפול בעקמת בגיל השלישי
עקמת נקראת בעגה המקצועית סקוליוזיס והיא עלולה להופיע בכל גיל. הדרך הטובה לטפל בה בגיל השלישי היא להכיר את הסימפטומים הנפוצים, להבין את הסיבות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. כמו כן, רצוי לשקול שינוי באורח החיים על מנת למנוע מהתופעה להחמיר.

מהי עקמת ?

 

 מדובר בתופעה שבאה לידי ביטוי בליקוי יציבה בעמוד השדרה. הליקוי ניכר בסטייה של עמוד השדרה וניתן לזהות אותו באמצעות הבדלי גובה בין הכתף הימנית והשמאלית, מרחק לא שווה בין השכמות מעמוד השדרה וחוסר איזון בין עצמות האגן. מלבד המאפיינים הכלליים, הסיכוי להופעתה עולה עם הגיל וניכר בעיקר בקרב קשישים ומבוגרים.

 

סיבות להופעתה

 

השכיחות של עקמת  גבוהה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים ונטייה ימינה של חוט השדרה נפוצה יותר מאשר נטייה שמאלה. בתוך כך, ניתן להצביע על כמה סיבות להופעת עקמת בגיל השלישי ובכלל:

 

עמוד השדרה

 

 לרוב מתפתחת תופעה של סקוליוזיס בגלל אי סימטריה כלשהי משני הצדדים של עמוד השדרה. אי הסימטריה עלולה להתפתח באגן ובכוח השרירים.

 

שינוי במבנה

 

עם העלייה בגיל ישנם שינויים במבנה החוליות או במבנה של מספר חוליות בלבד. כמו כן, התפתחות מבנים פנימיים א-סימטריים מעלים גם הם את הסיכוי להופעתה.

 

תורשה

 

יש המון אנשים שסובלים מסימפטומים של התופעה בגלל סיבות תורשתיות. תורשה שגורמת לסקוליוזיס לא פחות חמורה מאשר תופעות שנגרמות בגלל א-סימטריה באגן, שינויים במבנה של החוליות וכן הלאה.

 

הופעת עקמת בגילאים צעירים

 

גילוי בגיל צעיר בדרך כלל מעיד על כך שתתפתח הפרעה חמורה יותר בעתיד. במילים אחרות, קשישים שלא נתגלתה אצלם התופעה נמצאים בסיכון נמוך יותר מאשר קשישים שאצלם זוהתה עקמת כבר בילדות או בגיל ההתבגרות. בנוסף, תינוקות שנולדים עם ההפרעה סובלים גם הם מסיכויים גבוהים יותר לפתח סקוליוזיס חריפה בהמשך חייהם.

 

טיפול בקשישים

 

לא ניתן ליישר את עמוד השדרה לאחר שהוא מתעקם וזאת בלי שום קשר לגיל או למצב הבריאותי. זו הסיבה בגללה צריך לבדוק את המצב כבר בגילאים מוקדמים ולשקול התערבות רפואית לאבחון מקצועי. מנגד, ניתן למנוע התעקמות נוספת של עמוד השדרה בגיל השלישי והחמרה של הליקוי. את זה עושים בגיל השלישי באמצעות טיפול פיזיותרפי מיוחד. הטיפול מבוצע על ידי אנשי מקצוע שהוסמכו לכך ובפיקוח אורטופדי.

 

תהליך פנייה לרופא

 

קשישים ומבוגרים שסובלים צריכים לפנות לרופא המשפחה, לרופא גריאטרי או לרופא אורטופדי. הם יכולים להתייעץ עם רופא המשפחה טרם המשך הטיפול כדי לקבל ממנו הפניה, והם גם יכולים להתייעץ עם אנשי מקצוע ברפואה הפרטית. חשוב מאוד לבצע בדיקה יסודית טרם הפניה לטיפול פיזיותרפי וכך לזהות את הסיבה לעקמת ואת הפתרונות המתאימים.

 

שינוי באורח החיים

 

רוב הקשישים והמבוגרים שסובלים מסקוליוזיס ומגלים זאת בשלב מאוחר מנצלים את ההזדמנות על מנת לערוך שינויים באורח החיים. שינויים מן הסוג הזה מתייחסים להחלפת תנוחות בישיבה ובשינה, לביצוע פעילות גופנית שמחזקת את הגב ולהתאמות מסוימות בסביבת המחיה. שינוי באורח החיים קריטי לשמירה על הגב בגיל השלישי ולרוב הוא מלווה בעוד יתרונות אפקטיביים. כמו כן, במסגרת טיפול פיזיותרפי ניתן לבצע אבחון שמטרתו לאתר את הגורמים והסיבות להופעת סקוליוזיס. לאחר האבחון מותאמת תכנית טיפול פרטנית לגיל השלישי ומבוצע מעקב.



 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
ערך תזונתי בטונה לגיל השלישי
דג הטונה מכיל חלבונים ונחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר לבני הגיל השלישי. מהן היתרונות של דג הטונה ומדוע הוא מומלץ לאכילה בכל דיאטה מאוזנת? פרטים במאמר הבא.
לקריאה
גורמים לצניחת רחם בגיל השלישי
צניחת רחם הינה בעיה נפוצה ששכיחה בעיקר אצל נשים בגיל השלישי אך בהחלט עלולה להתרחש גם אצל נשים צעירות יותר. היא מתפתחת בעקבות היחלשות של הרקמות והשרירים שנמצאים באזור רצפת האגן.
לקריאה
פיברומיאלגיה (דאבת השרירים) - תסמינים ואפשרויות טיפול
פיברומיאלגיה היא מחלת דאבת השרירים אשר באה לידי ביטוי בכאבים כרוניים בשלד ובשרירים, ברגישות שלהם, במגבלה בתנועת המפרקים, לחץ על הגידים ומכאובים קשים. תופעות נוספות המהוות חלק בלתי נפרד מן המחלה הן דיכאון, עייפות כרונית, כאבי ראש חוזרים ואף התקפי חרדה.
לקריאה
התמודדות עם טראומות מהעבר בגיל השלישי
בגיל השלישי נראה כי יש לא מעט מבוגרים עם התמודדויות פיזיולוגיות ונפשיות הנובעות ממקרים והתמודדויות שונות מהעבר, במאמר הבא מפורטים הסברים שונים אודות הסיטואציות.
לקריאה
עיסוי לשיכוך כאבי מפרקים בגיל השלישי
כאבי פרקים הינם תופעה שכיחה בקרב הגיל השלישי, וגורם ישיר לתלונות על ירידה משמעותית באיכות החיים. עתה, מחקר חדש מראה כי ייתכן שלצד טיפול תרופתי, עיסוי מקצועי עשוי להועיל בשיכוך הכאב ובהרחבת טווח התנועה.
לקריאה
מוצרים חדשניים טכנולוגיים למבוגרים
עם ההתקדמות וההתפתחות המשמעותית שעברה הרפואה בשנים האחרונות, עלתה גם תוחלת החיים. חלקה של האוכלוסייה המבוגרת בעולם, כולל בישראל, הוא גדול יותר. לכן, ישנו כל הזמן פיתוח מוצרים חדשניים שיסייעו לאוכלוסייה המבוגרת בפעולות בהן ישנו קושי, מה שיאפשר להעלות את איכות החיים. בין מוצרים אלה:
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
ניתוח ארטרוסקופיה בגיל השלישי
כאבי רגליים בגיל השלישי עלולים להעיד במקרים מסוימים על הצורך בניתוח ארטרוסקופיה. במאמר הבא נסביר מה מאפיין את הניתוח הזה, כיצד הוא מונע כאבים ומה כולל הטיפול
לקריאה
טיפול הומאופתיה בגיל השלישי
יותר ויותר אנשים מעבר לגיל הפרישה חיים בבריאות טובה יותר. מה הכוונה? תנאי החיים הממוצעים והטיפולים המשופרים במחלות זיהומיות ואחרות נחשבות בדרך לסיבות העיקריות לכך.
לקריאה
העלמת ורידים ברגליים בגיל השלישי
ורידים בולטים ברגליים היא בעיה בריאותית שכיחה במדינות המערב, והשכיחות שלה עולה עם הגיל. מחקרים אפידמיולוגיים מראים שלרבע מהאוכלוסייה הבוגרת יש בעיית ורידים ברגלים, כאשר השכיחות גבוהה יותר בקרב נשים (30%-25%) מאשר בקרב גברים (20%-10%).
לקריאה
 
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.